Best principles fra verdens største innovatør

Best principles fra verdens største innovatør

Edison 4-4-238x300


Selvom innovation ofte associeres med nuet og fremtiden vil jeg i denne gæsteblog dele nogle tanker fra verdens mest kendte innovatør, nemlig Thomas Edison. Vi er omgivet af hans opfindelser og over 1000 patenter.

Edison udviklede de første talefilm, forløberen til moderne tatoveringsmaskiner og roterovne til at producere cement. Og det er cement, der bringer os tilbage til USA omkring århundredet til et mindre eventyr, som ikke er så kendt.

Edison er fantastisk, fordi han så fejl og "endnu en måde det ikke virker" som vigtig læring og en lidt kortere vej frem mod en løsning. Der er best principles at tage med fra denne anekdote om Edisons systembyggeri i beton, så selvom der er mere fejl end succes i de følgende linjer, inspirerer historier som denne mig altid.


Udklip-citat-Edison


Fra minedrift til cementfabrik
Edison havde tabt mange penge på et projekt, hvor han havde købt over 140 gamle jernminer og ville udvinde jernmalm fra ellers udtømte årer ved hjælp af store magneter. Han kastede sig over cementproduktion for at finde en anvendelse for de store og ellers ubrugelige nedknusningsmaskiner fra mineprojektet.

Nu udviklede Edison så bedre metoder til cementproduktion og patenterede blandt andet roterovnen, ligesom han formåede kraftigt at forøge produktionen på sine fabrikker. Som det også er i dagens Danmark, var monolitiske betonhuse noget eksklusivt, fordi de var baseret på håndværksarbejde. Edison så en lukrativ anvendelse af sin cement ved at lave et nyt forretningskoncept, der industrialiserede processerne, øgede produktionen og samtidig løste New Yorks kæmpe problem med usunde slumkvarterer.

"I am going to live to see the day when a working man's house can be built of concrete in a week. … If I succeed, it will take from the city slums everybody who is worth taking." Thomas Edison, 1906


US1326854-0

Illustration af Edisons byggesystem til et monolitisk betonhus i patentanmodning til betonblanderen.


Bedre billigere boliger i beton
Løsningen var et forskallingssystem, der kunne konfigureres til en række forskellige fleretagers boliger, støbes på stedet og være indflytningsklar på få uger. Betonhusene var brandsikre, det helt store salgsparameter for beton den gang; støbeformene indeholdt relieffer til dekorationer direkte støbt på huset, frem for efterfølgende og fordyrende stuk- og træarbejder; betonhusene skulle heller ikke vedligeholdes og ville holde for evigt… Desuden kostede boligerne kun $1200, altså en tredjedel af samtidens huse.


Cement house construction


Gratis byggekoncept, men total fiasko
Forretningskonceptet gik på at give byggeprincippet væk gratis for at udvide markedet for Edisons betonprodukter, maling og betonblandere (også opfundet til projektet), og der var en masse pressedækning på den berømte opfinders idéer og visioner for at flytte New Yorkerne ud ad slummen. Desværre blev eventyret utroligt kort, og der blev kun opført 11 huse, hvoraf de ti stadig er at finde i New Jersey. Men hvad var problemet?

  • Støbepanelerne var lavet af støbejern, hvilket gjorde dem utroligt tunge, men også dyre. Det var simpelthen for dyrt for entreprenører at indkøbe byggesystemets dele.
  • Kommunikationen af projektet haltede. Der blev ikke solgt et eneste hus og grunden var, at ingen havde lyst til den sociale stigmatisering af at blive reddet fra slummen og ghettoen.
  • Sidst, så var husene virkelig grimme. Edison var ikke arkitekt og husenes design var tungt og gammeldags.


Cement house lab


Så hvad er så de gode principper, du kan tage med videre fra byggeprojektet?

  • Sæt dig ind i de forskellige brugere i forretningsmodellen, som har forskellige incitamenter for at 'købe' et produkt eller idé
  • Nogle gange er det de tilhørende ydelser og services, der har størst forretningsmæssigt potentiale. Hos Edison var det både råvarer, men også maskinerne til at blande dem.
  • Lav smukke ting. Det gælder jo også for moderne bæredygtige visioner, hvis huset er grimt, bliver de aldrig bæredygtige, fordi de rives ned hurtigt igen.
  • Sidst, så driver de store visioner altid en udvikling. Så tænk stort, så er drømmen tættere på virkeligheden end slet ikke at turde tænke det.

 

For forretningsmanden Edison satsede både på gynger og karruseller i projektet, så for ham gik det fortsat fint for maskiner og processer blev jo anvendt fremover, og han endte med at sælge masser af cement til andre byggeprojekter i New York - herunder byens berømte gamle Yankee Stadium. 

Byggeprincippet blev siden taget til Europa af nogle af projektets parter og modificeret. I Holland gav en forenkling af støbepladerne og den industrialiserede produktion på stedet således fin mening, fordi Modernistiske idéer var ved at finde en ny arkitektonisk form ud fra industrielle principper.

Læs mere om betons historie i Peter Collins "Concrete, the vision of a new architecture" 1959 eller Adrian Fortys "Concrete and Culture A Material History" fra 2012.

Jeg blogger sporadisk om beton på www.concretely.org


Kommentarer