Konkurrenter accelererer markedsføringen af innovationer

Konkurrenter accelererer markedsføringen af innovationer

Kære læsere,

Undertegnede har brugt meget tid på at forstå de strukturelle forhindringer bag konservatismen i byggebranchen: En fragmenteret fødekæde, en mere eller mindre feudal organisationskultur hos byggeentreprenørerne, en oligopolistisk forsyningsindustri.

Da byggeriet er så konservativt, at det først og fremmest kræves en voldsom ihærdighed at bryde igennem med et innovativt produkt, ja så kan man for et øjeblik holde op med at beklage sig og bruge lidt tid på at finde ud af, hvordan man kommer igennem bare en lille smule hurtigere, ikke?

Ursing blog 2

Et eksempel fra den virkelige verden
Dette spørgsmål ønskede jeg at stille en person, der ved egen erfaring har mødt medgang og modgang i sine forsøg med at introducere sin innovation i byggebranchen - præfabrikerede badeværelser.

Han har, siden han for 25 år siden grundlagde virksomheden Partab i Kalix i nordlige Sverige, ekspanderet fra, at de i begyndelsen af ​​2000'erne havde 40 medarbejdere frem til,  i dag at have mere end 200 ansatte.

Hvorfor tog det så lang tid, og hvad kunne han have gjort bedre? Jeg kan huske fra arkitektstudiet i starten af 90'erne, at mange var optagede af idéen med præfabrikerede badeværelser og at mange syntes, at det var en smart idé. Jeg tog derfor telefonen og spurgte Partabs grundlægger og administrerende direktør, Nils Lundholm.

Nu skal I, kære læsere, få genfortalt, hvad jeg fik ud af samtalen.

Det er sjovt, hvor hurtigt to byggematerialeleverandører kan være enige om præmissen: En kulturcocktail hos kunderne af lige dele tidsmangel og frygt for at begå fejl. Så var det på plads! Men i forlængelse af dette redegjorde Nils Lundholm for en lige så interessant, som overset kendsgerning: Et marked med konkurrenter har været afgørende for deres markedsgennembrud.

Hvordan kunne han vide det?

Jo, byen Kalix, som ligger ikke så langt fra både Norge og Finland, hvor der til forskel fra det Svenske marked var andre virksomheder, som producerede præfabrikerede badeværelser allerede i 80'erne og 90'erne. Så, Ifølge Partabs Adm. Dir. er dette paradoksalt nok svaret på, hvorfor de havde et langt hurtigere markedsgennembrud i nabolandet end i Sverige. Konkurrenter mindsker usikkerheder og accelererer markedsføringen af innovationer.

Hvordan kan det være?

Jo, Partabs kunder, byggentreprenørerne, bruger ressourcer på at projektere og indkøbe til præfabrikerede badeværelser. Derfor er de nervøse for at ende i den situation ikke at have noget alternativ. Som køber vil du jo altid kunne stille to leverandører over for hinanden for at kunne kontrollere, at pris og service er rigtig, som Nils beskrev det.

Det gode råd
Så det gode råd fra den erfarne Norrlänning til undertegnede, var ganske enkelt alt for godt til ikke at blive videregivet til kommende innovatører i byggebranchen:

Prøv at danne en brancheforening sammen med dine konkurrenter, det er ikke ulovligt, tværtimod giver det alle aktører bedre muligheder for at kommunikere med markedet og myndighedspersoner. Brug brancheforeningen til at diskutere de fælles problemstillinger samt hvordan man løser dem. Tal ikke dårligt om andre innovatørers produkter- jeres virkelige konkurrenter er i stedet ude på det store marked. Sammen med dine konkurrenter er I netop flere til at skabe og levere budskabet om fordelene ved jeres innovation(er).

Rådet er taget ad notam!


Kommentarer