Tid til at trække ”chancekortet” – vækstzoner

Tid til at trække ”chancekortet” – vækstzoner

Der blev afholdt seminar på DAC for nylig, hvor byggebranchens mest innovative hjerner opfordrede branchen til at tænke ud af boksen på tværs af faggrupper.

Kasper Guldager Jørgensen fra GXN viste med sikker hånd gode eksempler og med hjælp fra innovationskonsulent Lars Lundbye guide os igennem den op-og-ned vendte verden.

Fordi; Hvis vi ikke vover "at gøre os dårligere" ved at bryde os ud af vores faggruppers selvtilstrækkelighed og på slap line faktisk prøver at samarbejde i netværk omkring idéer vi ikke helt ved, hvor vil lede os hen, så vil branchen forblive ligeså konservativ, som vi kender den idag, ifølge innovationskonsulenten.

Men er vores egne psykologiske barrierer det eneste der holder os tilbage, hvad med industriens barrierer? Jeg, der havde procesindustriens briller på spurgte Lars Lundbye i en af de mange "networking" pauser.

Ursing Blog 4-

Jo, der er også behov for områder hvor de store virksomheder afholder sig fra at udbrede sin "mono-kultur", indrømmede Lars og pegede på "skunk works projekt" som et eksempel på at "frizoner" udenfor virksomhedens normale forretningskultur har vist sig at være en fungerende model for mange store virksomheders fornyelse fra Boeing til Zentropa.

Monokultur som innovationsbarriere
Jeg er blandt dem, der drister sig til at tænke et skridt længere: "Oligopol-barriererne" handler jo om, at jo færre dominerende spillere på et marked jo mindre nytænkning. Derfor trives radikale innovationsprocesser bedst i nye brancher eller i brancher, hvor et pludseligt teknikskifte ryster om på den dominerende tænkning
Men tag ikke fejl, store dominerende virksomheder behøves også i fremtidens innovation, fordi det er kun i den helt store skala, at der kan gennemføres de procesinnovationer, som virkelig billiggør produkter. Problemet er, at dominansen kvæler den underskov af alternative forretningsmodeller, som der er et eller andet sted, og som DAC seminarets deltagere så varmt ønsker sig.

Industrilandskabet er lige som naturlandskabet, vi vil både have rationelt monokulturelt landbrug når vi går i Netto og køber ind - OG, mangfoldighed af dyr og vækstarter på søndagsturen i skoven.
Så, her kommer en idé, som det står frit for alle jer derude i innovationsdanmark at tage fat i:

Danmarks byggeinnovatører trætte af "Matadorspillet"
Jeg, der på mange måder er så langt fra "Occupy Wall Street" som man kan være, kan ikke lade være med at tænke, at de har fat i en pointe, som vi alle kan genkende - også som Adm. dir. i et byggematerialeselskab. Netop fordi alle vi i byggebranchen ved, at der er mange, der er virkelig trætte af "Matadorspillet"; der er nogle få, der sidder med de fede adresser og for hver runde bliver det mere og mere "Monopoly"… klokken er mange og der skal ske noget nyt ellers går Danmarks byggeinnovatører i seng. Det er tid til at trække "chancekortet".

Var det ikke noget for DI byggematerialer, at gøre her? Alle ville vinde på "skunk works" zoner! Hvorfor ikke prøve at sammen med medlemsvirksomhederne at udpege vækstzoner hvor "De Store" lover at holde fingrene væk, så alternative forretningsmodeller og kundeoplevelser kunne få mulighed for at slå rod.


Kommentarer