Solar Dreams

Solar Dreams

Solar Dreams til web

Flere og flere boligejere får installeret solcelleanlæg - det er godt for miljøet, og for boligejeren er der penge at spare på elregningen. Men hvad betyder solcellerne for arkitekturen i vores boliger?   

Bolius - boligejernes videncenter udskriver konkurrencen Solar Dreams på den åbne innovationsplatform Innosite for at få ideer til, hvordan parcelhus- og sommerhusejere kan kombinere både arkitektonisk kvalitet og energieffektivitet, når de installerer solceller. 

Som boligejernes videncenter formidler Bolius viden og ideer, der kan højne kvaliteten af boligejeres huse - også når det gælder solceller. Formålet med Solar Dreams-konkurrencen er at få inspiration, ideer og løsninger i alle afskygninger: fra integrerede løsninger, hvor solcellerne er placeret på boligens tag eller facade på en måde, så bygningens originale arkitektur respekteres, og solcellepanelerne tilfører en ny kvalitet til boligen. Og fritstående løsninger, hvor solcellerne placeres uden tilknytning til selve boligen - enten stationært på f.eks. carporte eller hegn eller som flytbare elementer, hvor solcellerne også kan have andre funktioner og aflaster elregningen ved at være et alternativ til traditionelle løsninger, der er tilsluttet elnettet. 

"Med Solar Dreams vil vi gerne have ideer, der kan inspirere til nye og gennemtænkte løsninger i forhold til brug af solceller. Ved at afholde konkurrencen på en platform som Innosite håber vi at få et bredt, kvalificeret og ikke mindst kreativt felt af løsninger, og vi ser frem til at se resultaterne af konkurrencen - ikke mindst i forhold til, hvordan de mange ideer kan være med til at skabe kvalitet for boligejerne", siger adm. direktør i Bolius Ulrik Heilmann. 

Konkurrencen bliver afholdt på den åbne innovationsplatform Innosite.dk og er åben for alle interesserede. 

Løsningsforslagene kan både være færdigudviklede eller i et tidligt stadie - eller det kan bare være en idé. Den eneste begrænsning er, at ideerne skal være baseret på eksisterende solcelleteknologier, der er til rådighed for boligejere. Alle forslag vurderes af en jury bestående af: Kasper Guldager Jørgensen, direktør, GXN, Tove Lading, arkitekt, Lading arkitekter + konsulenter, Preben Mejer, Co-founder, Innovation Lab, Kristine Virén, redaktionschef, Bolius og Morten K. Mathiasen, Boliusrådgiver, Bolius. 

Der er kontante præmier for i alt 40.000 kr. og mulighed for støtte til yderligere udvikling af de bedste ideer. De nærmere kriterier for krav til løsningerne og information om konkurrencen findes på www.innosite.dk

Konkurrencen løber fra den 2. maj - 22. juni 2012. Vinderne offentliggøres i august.

Læs mere 

For yderligere information kontakt:

Bolius: Redaktionschef Kristine Virén, tlf. 4043 1189, mail: kv@bolius.dk     

Dansk Arkitektur Center: Kommunikationsrådgiver Katja Pryds Beck, tlf. 2084 1973, mail: kbe@dac.dk

 

FAKTA   

Om konkurrencen

Solar Dreams er finansieret af Bolius.

Konkurrencen løber fra den 2. maj - 22. juni 2012. Vinderne offentliggøres i august. 

Der søges inspiration, ideer og løsninger inden for tre områder:

1)    Integrerede løsninger:

Hvordan kan solcellepaneler implementeres på parcelhuse eller sommerhuse således, at bygningens originale arkitektur respekteres, og solcellepanelerne tilfører en ny kvalitet til boligen?

2)    Fritstående, stationære løsninger:

På grund af boligens arkitektur, tilstand eller orientering på grunden kan det, i nogle situationer, være oplagt at placere solcellepanelerne uden tilknytning til selve boligen, men stadig stationært på grunden.

3)    Fritstående, flytbare løsninger:

Hvordan kan man lave flytbare solcelleløsninger, der er placeret uafhængigt af selve boligen, men stadig forholder sig til parcellen/grunden? 

Der uddeles tre priser vurderet ud fra evnen til at kombinere arkitektonisk kvalitet og effektivitet:

  • Bedste idé inden for en integreret løsning, 750 EUR
  • Bedste idé inden for en fritstående, stationær løsning, 750 EUR
  • Bedste idé inden for en fritstående, flytbar løsning, 750 EUR

 

To andre priser gives til:

  • Den idé, der har størst markedspotentiale. Dette vurderes på baggrund af markedets størrelse og attraktivitet i forhold til omkostninger og barrierer for realisering, 750 EUR.
  • Den mest overraskende og nyskabende idé, 750 EUR

 

Baseret på de indkomne ideer, vil Realdania vurdere muligheden for opfølgende aktiviteter og finansiering. 

De nærmere kriterier for krav til løsningerne og information om konkurrencen findes på www.innosite.dk

 

Om Bolius
Bolius er et helejet Realdaniaselskab. Bolius blev grundlagt i 2002 med det formål at være et videncenter, som yder uvildig vidensformidling og professionel rådgivning til private med målet om at skabe øget livsværdi for de danske boligejere. Læs mere på www.bolius.dk 

Om Innosite
Innosite er en åben innovationsplatform, som knytter aktører med behov for innovation sammen med dem, der har de gode ideer på tværs af fagligheder, brancher og nationaliteter. Læs mere på www.innosite.dk 

Innosite - åben innovation i byggeriet er et initiativ fra Realdania i partnerskab med Energistyrelsen og med Dansk Arkitektur Center som operatør.