• 26. november 2018

Kom med til fremtidens byggebranche

Build 4.0 venter lige rundt om hjørnet. Droner, robotter, 3D-betonprint, Virtual Reality, IoT og Augmented Reality er blot nogle af de begreber, som allerede nu dukker op rundt omkring i branchen. I uge 48 viser InnoBYG og en række samarbejdspartnere vejen til FutureWeek Denmark 2018.

Uge 48 står i fremtidens tegn, når en række af Danmarks mest ambitiøse klynger og netværk inviterer inden for til FutureWeek 2018. I år har begivenheden endda fået international opmærksomhed fra EU, som kickstarter deres EU Cluster Week under FutureWeek Denmark.

Byggebranchen skal også med en tur til fremtiden – eller nutiden om man vil – når InnoBYG, byggebranchens innovationsnetværk inviterer til en række events målrettet bygge- og anlægsbranchen. Grith Bech-Nielsen er netværksleder i InnoBYG og hun ser frem til ugen som byder på en række events, bl.a. inden for det, som refereres til som Build 4.0.

-  Døren til fremtidens teknologiske og digitale byggebranche er åben. Det har en lang række virksomheder i branchen opdaget, og dem som ikke har får rig mulighed i næste uge, hvor vi både holder studietur om droner og digitalisering, konference om 3D-betonprint og Build 4.0 netværksmøde med fokus på IoT, fortæller Grith Bech-Nielsen.

Hænderne i mulden
At fremtiden også byder på mere jordnære emner, understreger InnoBYG bl.a. ved også at holde arrangement om den nye udbudslov i samarbejde med Innovationsnetværk og INNOBA samt et netværksmøde i Aalborg om cirkulær økonomi i samarbejde med Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling.

- Selvom fremtiden byder på mange nye teknologier, så skal vi også huske at have fokus på øvrige samfundsrelevante indsatsområder og derfor har vi også events om nogle af de andre områder, som er højaktuelle i bygge- og anlægsbranchen lige nu, siger Grith Bech-Nielsen.

Klynger og netværk skaber vækst og arbejdspladser
Når FutureWeek Denmark 2018 afholdes, er det med events over hele Danmark og inden for en lang række brancher. FutureWeek er skabt som et samarbejde på tværs af en lang række af Danmarks mest ambitiøse klynger og netværk, som til daglig arbejder med at udvikle danske virksomheder – særligt SMV’erne. InnoBYG er et af de netværk.

- I Danmark har vi en række netværk og klynger, som på årsbasis hjælper mere end 16.000 virksomheder landet over med at udvikle deres forretning. Ved at deltage i klynger og netværk, som fx InnoBYG, får virksomhederne direkte adgang til viden, kompetencer og funding. Det løfter produkter, processer og projekter i virksomhederne til innovative og konkurrencedygtige løsninger i et globalt marked – og der skabes vækst og arbejdspladser i hele det danske samfund, forklarer Grith Bech-Nielsen.

Der er med andre ord god grund til at deltage i en klynge eller et netværk. Økonometriske analyser foretaget af Styrelsen for Forskning og Uddannelse viser desuden, at virksomheder, der deltager i netværks- og klyngeaktiviteter har fire gange så høj sandsynlighed for at blive innovative sammenlignet med lignende virksomheder, der ikke deltager og at de opnår en produktivitetsvækst, der er 3,6 procentpoint højere end andre lignende virksomheder.

Grith Bech-Nielsen, netværksleder i InnoBYG, gbe@teknologisk.dk, 7220 2487

Se events i FutureWeek her: http://www.futureweek.dk/events/

Se events for bygge- og anlægsbranchen her: https://www.innobyg.dk/nyheder/seneste-nyheder/kom-med-til-futureweek-2018/